Czy warto jeść płatki na śniadanie? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Czy warto jeść płatki na śniadanie?

Dla wielu z nas płatki śniadaniowe są pierwszym lub drugim posiłkiem każdego dnia. Coraz większą popularność zyskały śniadaniowe owsianki, jaglanki, a nawet gryczanki z wykorzystaniem płatków gryczanych. Wybór płatków na rynku jest naprawdę duży. Jeżeli chcemy spróbować czegoś mniej standardowego, możemy sięgnąć na przykład po płatki orkiszowe, ryżowe czy amarantus ekspandowany.

Niestety, zazwyczaj nie czytamy dokładnie etykiet, a przez to nieraz wybieramy słodzone mieszanki musli oraz płatki kukurydziane z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego lub słodu jęczmiennego. Nawet mieszanki płatków dla dzieci nie dają gwarancji na to, że jest to zdrowy produkt; właśnie w nich bowiem jest najwięcej ulepszaczy.

Zdecydowanie lepiej będzie, jeśli wybierzemy na przykład płatki jęczmienne bogate w witaminy z grupy B, wapń, fosfor, magnez i potas. Zawierają one również duże ilości błonnika pokarmowego, który zapobiega

zaparciom. Podobne właściwości mają wszystkim znane płatki owsiane. Są one nie tylko źródłem witamin, ale także białka, błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki zawartości antyoksydantów opóźniają procesy starzenia się naszej skóry. Według badań płatki zawierają też substancje psychogenne, które zmniejszają uczucie rozdrażnienia i ciągłego zmęczenia. Alternatywą dla płatków jęczmiennych i owsianych są płatki jaglane, gryczane i ryżowe. Jaglane są bogatym źródłem witaminy B, a także wapnia, potasu, magnezu i żelaza. Wspomagają koncentrację dzięki sporej zawartości lecytyny, wzmacniają nasze włosy, paznokcie oraz poprawiają stan cery, bo zawierają też kwas krzemowy. Bardzo ważne jest to, że są dobre dla osób nietolerujących glutenu, ponieważ go nie zawierają – podobnie jak płatki ryżowe oraz gryczane.

Płatki gryczane charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym, w związku z tym zalecane są osobom cierpiącym na cukrzycę czy celiakię. Rekomendowane są również sportowcom – w 100 g mają około 12,2 g białka, są też doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. Dzięki wysokiej zawartości lizyny i leucyny pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Lizyna ma także pozytywny wpływ na działanie układu sercowo-naczyniowego oraz wspomaga i przyspiesza przyrost masy mięśniowej.

Płatki stanowią pełnowartościowy i zdrowy dodatek do wszelkiego rodzaju dań. Możemy je jeść rano z mlekiem, jogurtem i owocami albo dodać do kanapek, koktajlu, sałatki lub wykorzystać jako zdrową panierkę do mięsa.

 

Autor: mgr Nadzieja Szukała

  • Twój koszyk jest pusty.