Zdrowe zamienniki cukru - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Zdrowe zamienniki cukru

Będąc na diecie, warto zwrócić szczególną uwagę na ograniczenie cukru. Cukier nie tylko uniemożliwia zrzucenie zbędnych kilogramów, ale również bardzo negatywnie wpływa na zdrowie. Spożywanie dużej jego ilości niesie za sobą wiele szkodliwych skutków, takich jak: zaburzenia pracy układu odpornościowego, próchnica, zatrzymywanie wody w organizmie czy niedobór witamin i minerałów. Warto więc ograniczyć spożywanie białego cukru lub znaleźć jego zdrowe zamienniki.

Surowe owoce

Jednym z najpopularniejszych zamienników cukru są surowe owoce.  Zawarty w owocach błonnik i witaminy pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Do najsłodszych owoców zaliczamy między innymi arbuzy, jabłka, brzoskwinie czy winogrona. Można je spożywać na surowo, dodawać do dań, a także robić z nich koktajle, soki i musy owocowe. Świetnie sprawdzą się również jako dodatek do jogurtów, kasz czy musli.  Świeże owoce możemy wykorzystać także do domowych dżemów i powideł – te dostępne w sklepach na ogół mają mnóstwo dodatkowych substancji słodzących. Zdrowa dieta wymaga, by owoce były nieodłącznym elementem naszego menu. Warto jednak pamiętać, że zawarta w nich fruktoza również jest cukrem – nie należy więc przesadzać z podażą owoców w diecie.

Suszone owoce

Suszone owoce to kolejny zamiennik cukru, który warto wziąć pod uwagę. Daktyle, morele, figi czy rodzynki z powodzeniem możemy stosować w ciastkach domowej roboty, owsiankach, pralinach czy koktajlach. Bardzo popularne są także dania z suszonymi owocami – na przykład schab ze śliwką, pasztety. Owoce suszone to świetna przekąska w ciągu dnia. Kiedy najdzie Cię ochota na coś słodkiego, zamiast sięgać po czekoladę czy cukierki, warto zjeść małą garść suszonych owoców.

Ksylitol

Ksylitol to często stosowany zamiennik cukru, który świetnie sprawdzi się u osób mających problemy ze zbyt wysokim poziomem glukozy we krwi. Na półkach sklepowych znajdziemy ksylitol z brzozy oraz z kukurydzy. Ksylitol działa bakteriobójczo, zapobiega powstawaniu próchnicy  i pozytywnie wpływa na obniżenie cholesterolu. Dostarcza nawet o 40% mniej kalorii niż biały cukier. Ma bardzo bogate zastosowanie w kuchni, z powodzeniem dodamy go do ciast i pieczonych dań, ponieważ jest odporny na wysokie temperatury. Można nim słodzić napoje – kawę czy herbatę, ponieważ jest substancją rozpuszczającą się w wodzie.

Stewia

W sklepach ze zdrową żywnością, na pewno znajdziemy stewię – roślinę, która należy do znanych zamienników cukru. Stewia najczęściej jest wybierana przez osoby będące na diecie, gdyż jest to naturalna substancja słodząca o bardzo niskiej kaloryczności. Co więcej, jest ona nawet do 400 razy bardziej  słodsza od sacharozy.! Stewia zawiera witaminy C i B, magnez i potas, chroni przed próchnicą oraz znacząco obniża ciśnienie krwi. Nie wpływa na poziom insuliny, dlatego jest polecana także cukrzykom. Stewię kupimy w przystępnej cenie, w formie sproszkowanej lub suszonej.

  • Twój koszyk jest pusty.