Zdrowe dodatki do posiłków - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Zdrowe dodatki do posiłków

Bardzo często aby wzbogacić walory smakowe posiłku stosujemy wszelkiego rodzaju dodatki. Zamiast słodzonych, sztucznie aromatyzowanych sosów owocowych, polew czekoladowych czy kolorowych posypek, które znacznie obniżają wartość odżywczą posiłku (a podwyższają jego kaloryczność), wybierzmy naturalne, zdrowe dodatki, takie jak pestki dyni, migdały, nasiona słonecznika, wiórki kokosowe czy sezam.

Możemy dosypywać je do sałatek, koktajli owocowych, płatków śniadaniowych, posypywać nimi kanapki lub po prostu pogryzać je między posiłkami jak zdrową przekąskę. Pamiętajmy jednak o zachowaniu umiaru ze względu na wysoką zawartość tłuszczu.

 

Co kryją w sobie zdrowe dodatki i jakie najlepiej wybrać?

 

Pestki dyni zawierają wiele składników mineralnych i witamin, m.in.: potas, cynk witaminy z grupy B, witaminę D oraz A, która pozytywnie wpływa na wzrost kości i zębów. Z racji na zawartość lecytyny rekomendowane są na problemy z koncentracją.

Sezam jest źródłem wapnia, dlatego zalecany jest zwłaszcza chorym na osteoporozę. Bogaty w magnez działa uspokajająco. Zawiera też witaminy z grupy B, witaminę A oraz E. Co ważne, sezam ma prawie taką samą zawartość białka, co jaja kurze – dlatego powinny mieć go w swoim jadłospisie osoby stosujące diety wegańskie.

Płatki migdałowe pozytywnie działają na nasze włosy i paznokcie, ale także opóźniają procesy starzenia się skóry. Są bogate w potas i nienasycone kwasy tłuszczowe. Zalecane cukrzykom ze względu na niski indeks glikemiczny, a także kobietom w ciąży na zgagę i nudności.

Nasiona słonecznika są źródłem wapnia, który wzmacnia kości i zęby, magnezu, który działa uspokajająco, poprawia koncentrację i obniża ciśnienie krwi, oraz cynku, który wspomaga leczenie trądziku i wrzodów żołądka.

Wiórki kokosowe są bogatym źródłem błonnika, ale także potasu, magnezu, fosforu i kwasu foliowego, witamin z grupy B oraz witaminy C. Wykazują one również szereg zdrowotnych właściwości; między innymi regulują przemianę materii, obniżają „zły” cholesterol, pozytywnie wpływają na kondycję skóry i paznokci, a także wspomagają funkcjonowanie wątroby.

To zaledwie kilka najważniejszych właściwości zdrowych dodatków. Na pewno warto włączyć je do naszej codziennej diety. Wszystkie z tych produktów znajdziecie u nas w pudełeczkach. Nasz dietetyk rozpisując diety zawsze się stara, aby w przynajmniej jednym posiłku dziennie znalazła się odpowiednia dawka tych produktów, która pokryje dzienne zapotrzebowanie organizmu.

 

Autor: mgr Nadzieja Szukała, dietetyk

  • Twój koszyk jest pusty.