Zasady, które musi przestrzegać triatlonista - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Zasady, które musi przestrzegać triatlonista

Biegasz, pływasz i jeździsz rowerem? Może wykonujesz te czynności jedna po drugiej? Jeśli jesteś triatlonistą albo zamierzasz nim być, to warto byś wdrożył w swoje życie pewne zasady żywieniowe. Odpowiednia dieta to bowiem klucz do sukcesu!

Dieta w sporcie

Kwestia żywienia wśród sportowców jest niezwykle ważna. Osiąganie sukcesów wiąże się nie tylko z intensywnymi treningami, ale także z dobrze opracowanym planem żywieniowym. Bazą diety u sportowców powinny być przede wszystkim zasady zdrowego odżywiania, czyli zalecenia dotyczące również tych, których aktywność fizyczna jest ograniczona. Zdrowa dieta powinna bowiem obowiązywać każdego, zaś sportowców w szczególności. By osiągać dobre rezultaty w sporcie, należy zwracać uwagę na jakość posiłków, ich zróżnicowanie oraz regularne przyjmowanie. Oczywiście istotą, jak każdej diety, są warzywa i owoce, z którymi należy się zaprzyjaźnić. Plan żywieniowy układa się indywidualnie do sportowca, jednak są pewne zasady, o których warto pamiętać.

Dieta w triatlonie

Triatlon to połączenie pływania, kolarstwa oraz biegu długodystansowego, czyli trzech dyscyplin sportowych, które są niezwykle wymagające. Organizm zupełnie inaczej radzi sobie podczas biegu, aniżeli podczas przebywania w wodzie, dlatego należy go najpierw odpowiednio przygotować. Nie mniej ważne od samego startu są treningi, które ponadto decydują o tym, jak wypadniesz podczas zawodów. Kiedy jesteś zmęczony, a Twoje ciało nie potrafi się odpowiednio zregenerować, może warto zastanowić się nad skutecznością Twojego planu żywieniowego. Odpowiednia dieta powinna Ci pomóc w lepszym funkcjonowaniu na treningach.

O czym warto pamiętać?

Przede wszystkim Twój plan żywieniowy musi być ułożony odpowiednio pod treningi. Powinieneś zaplanować, kiedy będziesz ćwiczył i ile czasu poświęcisz na wysiłek w ciągu dnia. Najważniejsza bowiem jest systematyczność. Dieta triatlonisty obowiązuje Cię przez cały czas, nie zaś tylko przed zawodami bądź w ich trakcie. Trzeba zadbać o odpowiednie nawodnienie również podczas treningów, co pozwoli przyzwyczaić organizm do warunków, które spotkasz na starcie. Przede wszystkim musisz poznać swoje ciało. Na zasadzie prób i błędów jesteś w stanie wypracować plan do sukcesu, jednak to wymaga czasu, dlatego tak ważna jest wspomniana systematyczność. Warto pamiętać, iż paliwem napędowym triatlonisty są kalorie – liczy się ich wysoka wartość odżywcza.

Triatloniści na start

Zasady odżywiania obowiązują również podczas zawodów. Pamiętaj, iż głównym źródłem energii są węglowodany, które początkowo gromadzą się jako glikogen mięśniowy. Nie można dopuścić do całkowitego wyczerpania jego zapasów, gdyż zaważy to na końcowym wyniku zawodów. Należy zatem pamiętać o systematycznym dostarczaniu węglowodanów – mogą to być żele, słodycze sportowe. Ponadto warto zadbać o odpowiednie nawodnienie podczas zawodów. Wysiłek dla organizmu jest ogromny, dlatego w szybkim tempie pozbywasz się płynów oraz elektrolitów. Zaleca się zatem picie napojów izotonicznych w postaci profesjonalnych preparatów – warto pamiętać o spożywaniu ich małymi porcjami. Odpowiednie nawodnienie jest jednym z kluczy do osiągnięcia wymarzonych rezultatów. Jeśli wypracujesz pewne zasady żywieniowe przed zawodami, to już tam zagwarantujesz sobie dużo lepszy start.

  • Twój koszyk jest pusty.