Wiosenne warzywa sezonowe i ich wartości odżywcze - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Wiosenne warzywa sezonowe i ich wartości odżywcze

Za oknem wiosna w pełni, a na straganach wreszcie pojawiły się pierwsze wiosenne warzywa kuszące swym wyglądem i aromatem. Warto po nie sięgać, bowiem nie tylko fantastycznie smakują, ale przede wszystkim stanowią bogate źródło cennych składników mineralnych i witamin, których po zimie nasz organizm szczególnie potrzebuje.

Dlaczego warto jeść warzywa sezonowe?

Świeże, zdrowe, smaczne, lokalne i tanie – to słowa idealnie opisujące warzywa sezonowe, w których można znaleźć wiele cennych substancji odżywczych dla zdrowia. Ponadto produkty te mają doskonałe walory smakowe, bowiem uprawiane są w optymalnych dla siebie warunkach klimatycznych. A jak wiadomo, każda ingerencja człowieka w naturalny proces wzrostu jarzyn zwykle niekorzystnie wpływa na ich smak. Sezonowe warzywa nie są importowane, zatem nie muszą być pryskane konserwantami i środkami grzybobójczymi zabezpieczającymi je przed wielodniowym transportem. To również wpływa na ich smak i wartość odżywczą. I ostatnim argumentem przemawiającym za tym, że warto sięgać po warzywa sezonowe, jest ich cena. Producenci nie muszą ponosić dodatkowych kosztów związanych z ich przechowywaniem czy transportowaniem, co sprawia, że warzywa są tańsze. W szczególności dotyczy to warzyw od lokalnych dostawców, dlatego też warto robić zakupy na pobliskich bazarach i targach.

Wiosenne warzywa sezonowe i ich wartości odżywcze

  • Ogórki – to jedne z najmniej kalorycznych warzyw. Głównie składają się z wody, dzięki czemu doskonale nawadniają organizm. Posiadają wiele cennych składników odżywczych dla naszego organizmu – zarówno minerałów, takich jak: wapń, potas, magnez czy fosfor, jak i witamin, w szczególności z grupy B.
  • Rzodkiewka – to warzywo, które odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym organizmie, choć mało kto o tym wie. Rzodkiewka, za sprawą obecności w jej składzie miedzi, manganu i potasu, wspiera organizm w przeprowadzaniu procesów krwiotwórczych. Oprócz powyższych minerałów, rzodkiewka to bogate źródło witaminy C, a także siarki. Ponadto posiada właściwości obniżające ciśnienie, a także wspomaga pracę wątroby. To idealny dodatek do kanapki czy twarożku, nie tylko dla osób borykających się z anemią.
  • Sałata – czy wiesz, że jeden liść sałaty to tylko jedna kaloria? Osoby będące na diecie mogą więc cieszyć się tym warzywem do woli. Jednak niska kaloryczność nie idzie w parze z niewielką ilością cennych substancji. Sałata to bogactwo witamin z grupy B, korzystnie wpływających na układ nerwowy, a także witamin C i E – wzmacniających organizm i wspomagających go w zwalczaniu wolnych rodników. Ponadto w sałacie znajdziemy, żelazo, magnez, wapń czy fosfor.
  • Szczypiorek – to prawdziwa bomba witaminowo-mineralna! Zawiera witaminę B1, B2 oraz C, a także żelazo, fosfor magnez, wapń, potas, karoten, fosfor, sód i chlor. Wykazuje działanie bakteriobójcze, a także wspomaga procesy przemiany materii.
  • Groszek zielony – zawiera mnóstwo składników odżywczych. To źródło witamin z grupy B, a także witaminy A, C, E i K. Ponadto zawiera dużo żelaza, a także potas, fosfor, cynk, magnez oraz wapń. Jego spożywanie pozytywnie wpływa na pracę mięśni, kości oraz serca. Ma bardzo dużo białka, oraz posiada dużą ilość błonnika – składnika poprawiającego pracę jelit.
  • Kalarepa – pyszne, chrupiące warzywo z rodziny kapustnych zawierające mnóstwo witaminy C. Oprócz tego znajdziemy w niej witaminy z grupy B i witaminę K, a także minerały: potas, magnez, wapń i żelazo oraz luteinę i glukozylany. Kalarepa posiada właściwości przeciwnowotworowe, bakteriobójcze, a za sprawą luteiny korzystnie wpływa na wzrok.
  • Botwina – czyli młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Zawiera witaminę A i K1, D, E i C oraz witaminy z grupy B, a także żelazo, magnez i potas.
  • Szczaw – kwaśny i pobudzający apetyt, bogaty w witaminy z grupy B, witaminę A, magnez, fosfor, potas i cynk.
  • Szparagi – podobnie, jak i inne wiosenne warzywa, szparagi to cenne źródło witamin – C, K i z grupy B, a także minerałów – żelaza, potasu, magnezu, selenu i fosforu. Szparagi za sprawą mieszczących się w nich składników wspomagają pracę nerek, zwiększają krzepliwość krwi, mają działanie przeczyszczające i moczopędne.
  • Kalafior – to z jedno z najcenniejszych warzyw sezonowych. W dużych ilościach zawiera witaminy z grupy B i minerały: potas, magnez i mangan. To cenne źródło błonnika pokarmowego i fitosteroli. Posiada właściwości przeciwnowotworowe, chroni przed reumatyzmem, wspomaga pracę nerek i pęcherza moczowego, a także zapobiega procesom starzenia się skóry.

Wartości odżywcze wiosennych warzyw sezonowych w liczbach

Rodzaj produktu Kcal/100 g produktu Białko Tłuszcz Węglowodany
Ogórek 14 0,8 g 0,2 g 3,0 g
Rzodkiewka 15 1,1 g 0,3 g 4,5 g
Sałata 15 1,5 g 0,2 g 3,0 g
Szczypiorek 30 3,3 g 0,7 g 4,4 g
Zielony groszek 87 6,5 g 0,5 g 12,5 g
Kalarepa 27 1,7 g 0,1 g 6,2 g
Botwina 22 2,2 g 0,1 g 4,3 g
Szczaw 22 2 g 0,7 g 3,2 g
Szparagi 20

1,3 g

0,2 g 1,5 g
Kalafior 25 1,9 g 0,3 g 5 g

Spożywając warzywa, które naturalnie występują w danym okresie, możemy czerpać z nich wszystko to, co najlepsze i cieszyć się ich wspaniałymi walorami zapachowymi, smakowymi, ale przede wszystkim odżywczymi. Każda forma przechowywania warzyw negatywnie wpływa na ich jakość, obniżając tym samym wartość odżywczą danego produktu. Zatem cieszmy się w pełni wiosną i korzystajmy z sezonowych, pysznych i zdrowych produktów.

  • Twój koszyk jest pusty.