Suszone owoce i ich wartości odżywcze - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Suszone owoce i ich wartości odżywcze

Smaczne i słodkie, a do tego bogate odżywczo – suszone owoce doskonale smakują samodzielnie lub jako dodatek do potraw. Warto włączyć, je do swojej diety, ponieważ charakteryzują się wysoką zawartością witamin, minerałów, jak i innych składników niezbędnych dla naszego zdrowia. Szeroki wybór suszonych owoców sprawia, że każdy z pewnością znajdzie coś pysznego dla siebie. Sprawdź, jakimi wartościami odżywczymi cechują się poszczególne rodzaje owoców suszonych.

Suszone owoce – niezbędny składnik diety

Suszone owoce powstają w wyniku odparowania wody z ich świeżych odpowiedników. Zawierają wszystko to, co owoce świeże, jednak w skondensowanej postaci. To słodkie i pyszne suplementy diety, dzięki którym możemy uzupełnić w naszym organizmie niedobory witamin czy składników mineralnych. Doskonale smakują samodzielnie, jak i w połączeniu z potrawami słodkimi, np. w owsiance, musli, batonach energetycznych, jak i z wytrawnymi, takimi jak duszone mięsa. Suszone owoce powinny w szczególności spożywać osoby zmęczone fizycznie i psychicznie. Są doskonałym źródłem energii dla sportowców i osób intensywnie pracujących, bowiem stanowią źródło cukrów prostych, które są świetnym paliwem dla mięśni. Suszone owoce to zdrowy zamiennik słodyczy. Warto po nie sięgać wtedy, gdy nie mamy możliwości zjedzenia normalnego posiłku, a potrzebujemy energii do działania. Możemy je ze sobą zabierać do szkoły, pracy, na siłownię, jak i w długą podróż samochodem czy pociągiem. Warto podawać je na przekąskę dzieciom jako dodatek do drugiego śniadania, ponieważ poprawiają pamięć i koncentrację. Kobiety w ciąży i matki karmiące również powinny docenić ich wyjątkowe wartości odżywcze. Sięgaj po nie zawsze, gdy dopadnie Cię mały głód, brak czasu lub brak możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku.

Suszone owoce i ich wartości odżywcze

  • Suszone śliwki to doskonała przekąska dla wegan i wegeterian, bowiem cechują się wysoką zawartością żelaza i fosforu. Posiadają też mnóstwo witaminy A, C i E i niemal 7 razy więcej błonnika, aniżeli świeże śliwki, zatem są nieocenione na problemy z zaparciami. Mieszczący się w nich rozpuszczalny błonnik pomaga także utrzymać stabilny poziom cukru we krwi. Zjedzenie kilku owoców po posiłku sprawi, że będziemy bardziej nasyceni, zatem spadnie ochota na podjadanie niezdrowych przekąsek. Dlatego poleca się je osobom na diecie odchudzającej. Suszone śliwki to bogactwo polifenoli – związków, które chronią komórki przed zniszczeniem. Dzięki ich regularnemu spożywaniu zminimalizujesz ryzyko rozwoju chorób układu krążenia czy nowotworu.
  • Suszone winogrona, czyli rodzynki, wyróżniają się wysoką zawartością jodu, który niezbędny jest do prawidłowej pracy tarczycy, oraz fosforu – regulującego gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie. Ponadto obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają zawałom, udarom mózgu i osteoporozie. Zawarty w ich składzie resweratrol wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.
  • Suszone morele to źródło wielu witamin: A, C, PP i B, a także minerałów: żelaza, fosforu, potasu i wapnia. Ich spożywanie reguluje ciśnienie krwi, poprawia trawienie oraz zapobiega anemii. Suszone morele wykazują działanie zasadotwórcze, dlatego powinny je jeść osoby zmagające się z nadkwasotą. Poprawiają też wygląd skóry, bowiem zawarte w nich składniki przyczyniają się do odbudowy naskórka i opóźnienia procesów starzenia się skóry.
  • Suszona żurawina charakteryzuje się cierpkim i kwaskowatym smakiem. Za sprawą swych właściwości bakteriobójczych jest nieoceniona w zwalczaniu infekcji układu moczowego. Korzystnie wpływa na stan zębów, a za sprawą bioflawonoidów –

zmniejsza ryzyko chorób układu krwionośnego.

  • Suszone daktyle to źródło witaminy A i witamin z grupy B, a także magnezu, potasu i żelaza. To świetna przekąska dla sportowców. Zjedzone przed treningiem, dodadzą energii, natomiast po treningu – uzupełnią w organizmie glikogen. Powinny je zajadać kobiety w ciąży, ponieważ odznaczają się wysoką zawartością kwasu foliowego. Oprócz tego, za sprawą zawartych w nich salicylanów, które działają jak aspiryna –

mają właściwości przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Ponadto wykazują bardzo korzystny wpływ na wzrok. Podobno spożywanie jednego daktyla dziennie pozwoli utrzymać wzrok w dobrej kondycji do końca życia.

  • Suszone figi pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego i nerwowego. Dzięki wysokiej zawartości błonnik przyspieszają i regulują pracę jelit. Z kolei za sprawą potasu pomagają zwalczyć nadciśnienie tętnicze. Figi cechuje też najwyższa spośród wszystkich suszonych owoców zawartość wapnia, co sprawia, że ich jedzenie poprawia stan zębów i kości. Dlatego małe dzieci, osoby starsze i borykające się z łamliwością kości w szczególności powinny regularnie jeść suszone figi.

Wartości odżywcze suszonych owoców w liczbach

Rodzaj produktu Kcal/100 g produktu Białko Tłuszcz Węglowodany Błonnik pokarmowy
Suszone śliwki 240 2,2 g 0,4 g 63,9 g 7,1 g
Rodzynki 299 3,1 g 0,5 g 79,2 3,7 g
Suszone morele 241 3,4 g 0,5 g 62,6 g 7,3 g
Suszona żurawina 308 0,1 g 1,4 g 82,4 g 5,7 g
Suszone daktyle 282 2,5 g 0,4 g 75,0 g 8,0 g
Suszone figi 249 3,3 g 0,9 g 63,9 g 9,8 g

Suszone owoce są słodkie i smaczne, a za sprawą zawartych w nich składników odżywczych stanowią ważny element zdrowej diety. Idealne na przekąskę, doskonale komponują się z wieloma potrawami zarówno słodkimi, jak i wytrawnymi. Warto je włączyć do swojego jadłospisu i czerpać z nich wszystko to, co najlepsze dla organizmu.

  • Twój koszyk jest pusty.