Po co nam gluten w diecie? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Po co nam gluten w diecie?

Od dłuższego czasu gluten to niezwykle modne hasło, które wzbudza wiele kontrowersji zarówno wśród dietetyków, jak i zwykłych ludzi. Niektórzy twierdzą, że jest szkodliwy dla naszego organizmu, inni wręcz przeciwnie. Czym jest gluten i w jakich produktach można go znaleźć? Kto musi unikać glutenu? Czy osoby zdrowe powinny z niego rezygnować?Od dłuższego czasu gluten to niezwykle modne hasło, które wzbudza wiele kontrowersji zarówno wśród dietetyków, jak i zwykłych ludzi. Niektórzy twierdzą, że jest szkodliwy dla naszego organizmu, inni wręcz przeciwnie. Czym jest gluten i w jakich produktach można go znaleźć? Kto musi unikać glutenu? Czy osoby zdrowe powinny z niego rezygnować?

Gluten – czym jest i w jakich produktach się znajduje?

Gluten to mieszanina białek znajdujących się w ziarnach zbóż, takich jak pszenica (również orkisz, durum i kamut), jęczmień, żyto i zwykły owies (z uwagi na silne zanieczyszczenie glutenem). Gluten zbudowany jest z dwóch typów białek – gliadyny i gluteniny. W połączeniu z wodą nadaje ciastu elastyczność, dzięki niemu wypieki są pulchne i świeże przez długi czas. Do niedawna gluten występował tylko w żywności produkowanej na bazie zbóż, w których występuje naturalnie, czyli w takich produktach, jak:

  • pieczywo – chleby, bułki, pieczywo chrupkie, pieczywo cukiernicze;
  • kasze – jęczmienna, perłowa, pęczak, kuskus, manna;
  • makarony;
  • kawa zbożowa.

Obecnie ze względów technologicznych gluten dodaje się do rozmaitych produktów, w których wiele osób nie spodziewa się jego obecności. Białko to można znaleźć w takich wyrobach, jak:

  • wędliny – kiełbasy, kaszanki, konserwy mięsne, pasztety;
  • ryby i sałatki rybne w puszkach;
  • dania gotowe, takie jak zupy czy pulpety;
  • wyroby garmażeryjne, takie jak pyzy, kopytka, pierogi;
  • koncentraty zup;
  • sosy.

Ponadto gluten jest obecny w niektórych chipsach ziemniaczanych, a nawet lodach, jogurtach i napojach. W formie słodu jęczmiennego występuje także w słodyczach i płatkach kukurydzianych. Gluten można znaleźć także w niektórych lekach i suplementach diety.

Kto powinien zrezygnować ze spożywania produktów z glutenem?

Są trzy grupy osób, które powinny unikać glutenu. W pierwszej są osoby zmagające się z celiakią, czyli chorobą trzewną. To schorzenie uwarunkowane genetycznie, które charakteryzuje się nietolerancją glutenu. Dla wszystkich chorych na celiakię, białko to jest niezwykle szkodliwe, ponieważ pod jego wpływem dochodzi do zaniku kosmków jelitowych, czyli malutkich wypustek odpowiadających za wchłanianie składników odżywczych. Typowymi objawami celiakii są: bóle brzucha, zaparcia, wzdęcia i biegunki. Ponadto zaburzone wchłanianie składników odżywczych może przyczyniać się do powstania niedoborów w organizmie, co może skutkować anemią i spadkiem masy ciała. Czasem pojawiają się też zmiany skórne, bóle głowy, a nawet problemy z płodnością. Celiakia to choroba trwająca przez całe życie, a jedyną metodą jej leczenia jest ścisłe przestrzeganie diety bezglutenowej.

Drugą grupą są osoby zmagające się z nieceliakalną nadwrażliwością na gluten. W tym przypadku dolegliwości są bardo podobne, jak u osób chorujących na celiakię, jednak w badaniach zostaje wykluczona zarówno choroba trzewna, jak i alergia na gluten. W przebiegu tej choroby praktycznie nie obserwuje się zaniku kosmków jelitowych, a mimo to spożycie glutenu wywołuje niepożądane objawy u chorego.

Z kolei w trzeciej grupie znajdują się osoby, które mają alergię na gluten. Przy alergii nie dochodzi do zaniku kosmków jelitowych, jednak występujące objawy mogą sugerować, że mamy do czynienia z celiakią. Odpowiedzią organizmu na alergen, czyli gluten, jest wywołanie stanu zapalnego, który może pojawiać się natychmiast, tj. w ciągu kilku minut, do godziny, po spożyciu posiłku bądź z pewnym opóźnieniem – po kilku godzinach, a nawet 1 – 2 dniach od momentu zjedzenia pokarmu z glutenem. Najczęściej obserwowanymi objawami alergii na gluten są: wystąpienie pokrzywki skórnej, biegunka, wymioty, wodnisty katar, a nawet wstrząs anafilaktyczny.

Osoby zdrowe a eliminacja glutenu z diety

 Z glutenu rezygnuje coraz więcej osób, nie tylko tych, które cierpią na celiakię, nadwrażliwość na gluten czy alergię. Czy słusznie? Zdania na ten temat są podzielone. Z niektórych badań wynika, że spożywanie glutenu może przyczyniać się do zwiększonej przepuszczalności jelit, co jest niekorzystne dla każdego organizmu. Rozszczelniona bariera jelitowa sprzyja alergiom, nietolerancjom pokarmowym, może powodować migrenę, zaburzenia nastroju, a także problemy skórne.

Z kolei przeciwnicy diety eliminacyjnej, jaką niewątpliwie jest dieta bezglutenowa, przywołują badania, z których wynika, że osoby rezygnujące z glutenu bardziej narażone są na rozwój cukrzycy, chorób serca czy zespołu metabolicznego. Wskazuje się, że ci, którzy przechodzą na taką dietę zaczynają spożywać bardziej przetworzoną, gorszą jakościową żywność ubogą w składniki odżywcze. Często u osób, które samodzielnie przechodzą na dietę bezglutenową występują niedobory żelaza, błonnika, witamin z grupy B i składników mineralnych, takich jak wapń, cynk, selen, które naturalnie występują w zbożach.

Zatem, jeśli chorujesz na celiakię, masz nadwrażliwość na gluten, alergię bądź chcesz wykluczyć gluten ze swojego jadłospisu, skorzystaj z naszej oferty diety bezglutenowej, która została tak skomponowana, by każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, witamin i minerałów. W jadłospisie naszej diety bezglutenowej można znaleźć tylko i wyłącznie nieprzetworzone produkty naturalnie bezglutenowe, takie jak np. makaron ryżowy, kasza jaglana, kasza gryczana. Dbamy o to, by dostarczać naszym Klientom wyroby najwyższej jakości i ze zdrowym składem.

  • Twój koszyk jest pusty.