Płatki czyli szybkie i zdrowe śniadanie - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Płatki czyli szybkie i zdrowe śniadanie

Płatki i ich dobroczynne właściwości dla naszego organizmu

 

Jakie płatki są najzdrowsze?

Dla wielu z nas płatki stanowią podstawę śniadania. Niestety, kupując je w sklepach nie czytamy etykiet i zazwyczaj wybieramy mieszanki musli, płatków kukurydzianych albo czekoladowych z dodatkiem cukru, syropu glokozowo-fruktozowego lub obu tych składników.

Płatki orkiszowe

Dla naszego zdrowia zdecydowanie lepsze są jednak czyste płatki bez tak zwanych „ulepszaczy”, na przykład płatki orkiszowe o lekko orzechowym smaku, które są bogatym źródłem białka, witamin E, A i D oraz błonnika pokarmowego. Są łatwo przyswajane przez organizm, wzmacniają go, podnoszą jego odporność.

Płatki jaglane

Kolejne płatki, które warto włączyć do codziennej diety to płatki jaglane. Są one bogatym źródłem witaminy B, a także potasu, wapnia, żelaza i magnezu. Pozytywnie wpływają na nasz układ nerwowy, wspomagają koncentrację dzięki zawartości lecytyny, a dzięki zawartości kwasu krzemowego poprawiają stan cery oraz wzmacniają włosy i paznokcie. Mogą je jeść także osoby nietolerujące glutenu. Podobnie jak płatki ryżowe, które charakteryzują się bardzo niską zawartością tłuszczu, a są doskonałym źródłem składników mineralnych, takich jak magnez i żelazo.

Płatki jęczmienne

Płatki jęczmienne są bogate w witaminy z grupy B, niacynę, wapń, magnez, potas i fosfor. Zawierają duże ilości błonnika pokarmowego, który zapobiega zaparciom oraz wzdęciom. Dzięki swoim właściwościom obniżają również poziom cholesterolu we krwi.

Płatki owsiane

Podobne działanie mają płatki owsiane. Są nie tylko źródłem witamin z grupy B, E, PP, ale również białka, błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ze względu na zawartość antyoksydantów opóźniają procesy starzenia się naszej skóry. Badania wykazały, że płatki te zawierają też substancje psychogenne, które zmniejszają uczucie rozdrażnienia.

Płatki gryczane

Płatki gryczane – chyba do tej pory najmniej wykorzystywane w kuchni, a szkoda, bo posiadają szereg zdrowotnych właściwości – są bogate w przyswajalne białko, w 100 gramach produktu znajdziemy aż 10 g białka,  ale także w witaminy oraz składniki mineralne, takie jak: kobalt, wapń, fosfor, jod czy cynk. Bardzo korzystnie wpływają na pracę naszego mózgu, zwłaszcza w stanach wymagających skupienia i dużego wysiłku umysłowego.

Wszystkie te płatki stanowią zdrowy, pełnowartościowy dodatek śniadaniowy. Możemy je łączyć w dowolny sposób, jeść rano z jogurtem i owocami, z mlekiem krowim albo roślinnym, mieszać z pestkami dyni, słonecznika czy orzechami. Z płatków możemy również sami przygotować domową mąkę. Wystarczy je zmielić w blenderze na drobno, a potem upiec z niej zdrowe ciasta i chleby 🙂

  • Twój koszyk jest pusty.