Picie wody – dlaczego nawodnienie organizmu jest tak istotne? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Picie wody – dlaczego nawodnienie organizmu jest tak istotne?

Woda to podstawowy składnik naszego organizmu, który jest niezbędny dla jego prawidłowego funkcjonowania. W związku z tym konieczność systematycznego uzupełniania poziomu płynów to obowiązek każdego z nas. Sprawdź więc, dlaczego picie wody jest tak ważne oraz jak zadbać, aby nie doszło do odwodnienia Twojego organizmu!

Jaka jest rola wody w organizmie człowieka?

Większość procesów życiowych zachodzących wewnątrz naszego organizmu nie może prawidłowo przebiegać bez udziały wody. Woda jest składnikiem płynów ustrojowych, pozwala utrzymać stałą temperaturę ciała, pomaga usunąć z organizmu toksyny i inne szkodliwe substancje, wspomaga pracę układu trawiennego, chroni organy wewnętrzne oraz wspomaga ich funkcjonowanie. Jest to składnik, którego nasz organizm nie magazynuje, a wręcz przeciwnie wydala na różne sposoby – podczas oddychania, w postaci moczu lub potu. Aby ilość wody utrzymywała się na odpowiednim poziomie, należy regularnie uzupełniać jej niedobory. Dzięki temu można w praktyce przekonać się o zbawiennym działaniu wody.

Ile wody należy wypijać każdego dnia?

Zdrowa dieta powinna zostać tak skomponowana, aby jej składniki w naturalny sposób dostarczały organizmowi odpowiednią ilość płynów. Przeciętna ilość wody, jaką należy wypić każdego dnia, zależy jednak od wielu czynników. Wśród nich najbardziej liczą się: wiek, płeć, stan zdrowia, stopień podejmowanej aktywności fizycznej, pora roku oraz temperatura. Dorosłe osoby powinny wypijać codziennie minimum 1,5 litra wody. Optymalną ilość płynów, jakie należy wypić, można również obliczyć na podstawie wagi konkretnej osoby. W takim przypadku na każde 30 kilogramów powinien przypadać litr wody. Ilość ta musi się zwiększać latem, w czasie diety, ciąży lub podczas intensywnego uprawiania sportu, kiedy to zapotrzebowanie na płyny jest dużo większe.

Jak dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu?

Warto jednak pamiętać, aby cały czas wyrabiać w sobie nawyk systematycznego spożywania wody. Wytrwałość i upływ czasu sprawią, że picie wody w naturalny sposób wejdzie nam w krew, a żeby tego dokonać należy ciągle mieć pod ręką butelkę wody, często sięgać po nią i pić niewielkimi łykami. Aby w ciągu całego dnia spożyć ilość wody, jakiej domaga się nasz organizm, należy już zaraz po przebudzeniu wypić szklankę wody. Równie istotny jest wybór wody, którą będzie się piło. Najlepiej, żeby była ona bogata w niezbędne minerały, takie jak: wapń, magnez oraz potas.  

W jaki sposób przejawia się odwodnienie?

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest istotne zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i samopoczucia psychicznego. Niedobór wody może przejawiać się wieloma objawami, których pojawienie się powinno nas zaalarmować. Uwagę powinny zwrócić chociażby następujące symptomy: senność, znużenie, ból głowy, ogólne osłabienie, obniżony nastrój lub problemy z koncentracją. Jeśli dojdzie do tego suchość w gardle i uczucie pragnienia, nie pozostaje nic innego jak tylko sięgnąć po szklankę wody – najlepiej jednak nie doprowadzać do takiego stanu.

  • Twój koszyk jest pusty.