Nietolerancja laktozy – czym jest? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Nietolerancja laktozy – czym jest?

W obecnych czasach nietolerancja laktozy jest coraz bardziej powszechną dolegliwością. Dotyka zarówno osoby młodsze, jak i starsze, kobiety oraz mężczyzn. Warto więc mieć świadomość, jakie są jej przyczyny i najpopularniejsze objawy. Dobrze jest także wiedzieć, że w łagodzeniu symptomów nadwrażliwości na laktozę pomaga właściwie dobrana dieta. Sprawdź, jak skomponować idealny jadłospis w diecie bez laktozy!

Czym jest nietolerancja laktozy?

Nietolerancja laktozy jest jedną z nadwrażliwości pokarmowych, która wywołana jest przez niewystarczająco strawioną laktozę. Taki stan zauważalny jest w przypadku niedoboru laktazy, czyli enzymu biorącego udział w procesie rozkładu laktozy w ludzkim organizmie. W wyniku takiej dolegliwości powstają różnorodne zaburzenia pracy układu trawiennego. Szczególne rozstrojenie zauważalne jest w zakresie prawidłowego funkcjonowania jelita cienkiego.

Jakie przyczyny i objawy ma nietolerancja laktozy?

Przyczyny takiego schorzenia mogą być wrodzone lub nabyte. Tę pierwszą sytuację określa się mianem alaktazji, która ma podłoże genetyczne i objawia się brakiem zdolności wytwarzania laktazy przez organizm człowieka. Natomiast wtórna nietolerancja laktozy jest wynikiem chorób, jakie dotykają jelito cienkie. Jednocześnie warto mieć świadomość, jakie są najczęstsze symptomy związane z tą dolegliwością. Przede wszystkim są to: silne bóle brzucha, nudności, mdłości, kolki, biegunki, wymioty, a nawet gazy. Doskonale widać więc, że objawy te mogą być wstydliwe dla osób, które je odczuwają. Trzeba pamiętać, że występują one z różnym natężeniem i zauważalne są zwykle kilkanaście minut po zjedzeniu jakiegoś produktu mlecznego. W przypadku zaobserwowania u siebie którychś z tych symptomów warto rozważyć wykonanie badań pomagających określić, czy nietolerancja laktozy rzeczywiście występuje. Najczęściej wykonuje się badania genetyczne lub test oddechowy.

Co jeść, a czego nie jeść przy nietolerancji laktozy?

Nietolerancja laktozy wymusza rewizję dotychczasowego jadłospisu. Należy wtedy zwracać szczególną uwagę na produkty, z których składają się posiłki zjadane w ciągu dnia. W pierwszej kolejności trzeba wyeliminować żywność przetworzoną. Laktoza może bowiem znajdować się na przykład w: zupach w proszku, margarynach, pieczywie tostowym, drożdżówkach, lekarstwach, słodkich przekąskach, jak również niskiej jakości wędlinach oraz mięsach. Zdrowa dieta przy nietolerancji laktozy powinna obfitować w produkty zastępujące mleko i dostarczające wapnia oraz witamin z grupy B. Alternatywą dla mleka krowiego, koziego i owczego mogą być chociażby jego wersje roślinne – kokosowe, sojowe oraz ryżowe. Spośród nabiału sięgać można po produkty mleczne, które poddawane są procesowi fermentacji. Będą to na przykład: jogurty, kefiry, maślanki, sery pleśniowe oraz dojrzewające. W takiej sytuacji do diety można włączyć także soję, ziarna słonecznika, orzechy i migdały, które są źródłem niezbędnych witamin i składników odżywczych. Doskonale widać, że dieta bez laktozy wcale nie jest nudna.

  • Twój koszyk jest pusty.