Na czym polega dieta wegańska? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Na czym polega dieta wegańska?

Weganizm to jedna z popularniejszych form konstruowania codziennego jadłospisu. Niejednokrotnie dieta ta mylona jest z wegetarianizmem, a warto wiedzieć, że opierają się one na innych założeniach. Sprawdź, na czym polega dieta wegańska i przekonaj się, czy będzie ona służyć Twojemu organizmowi!

Czym jest weganizm?

Każdy z nas doskonale wie, że wegetarianizm zakłada świadomą rezygnację ze spożywania mięsa. Źródła takiego właśnie działania mogą być różne. Z jednej strony powodem mogą być pobudki ekologiczne lub upodobania smakowe, natomiast z drugiej może chodzić o względy zdrowotne czy moralne. Jeśli chodzi o weganizm, określa się go mianem wyjątkowo restrykcyjnej diety wegetariańskiej. Decydując się na taki jadłospis, ze swoich posiłków należy całkowicie wyeliminować składniki pochodzenia zwierzęcego. Mowa tutaj nie tylko o mięsie, ale także produktach takich jak – owoce morza, ryby, jajka, a nawet mleko i przetwory mleczne. Niektóre osoby nie sięgają ponadto po miód, ograniczają także spożycie kawy oraz herbaty. Dieta wegańska opiera się bowiem na produktach pochodzenia roślinnego. Co zatem w głównej mierze spożywają weganie? W skład ich jadłospisu wchodzą na przykład: różnorodne odmiany zbóż, rośliny strączkowe, a produkty mleczne zastępuje się tymi produkowanymi z soi.

Dieta wegańska – jakie są jej wady i zalety?

Dieta wegańska ma zarówno swoje mocne, jak i słabe strony. Do tych pierwszych zaliczyć można na przykład: zmniejszenie ryzyka otyłości i innych schorzeń cywilizacyjnych, zminimalizowanie prawdopodobieństwa wystąpienia chorób układu pokarmowego oraz krwionośnego. Weganizm jest odpowiedni również dla osób ceniących sobie zdrowy tryb życia, realizowany w zgodzie z naturalnym środowiskiem. Za słabą stronę uznaje się natomiast  zagrożenie występowania w organizmie niedoborów pewnych grup witamin i składników odżywczych. Trzeba wtedy liczyć się z koniecznością dodatkowej suplementacji.  

Spersonalizowana dieta wegańska może być smaczna!

Menu typowe dla weganizmu nie musi być nudne. I to nawet pomimo tego, że ilość składników, jakie można wykorzystać w kuchni, jest mocno ograniczona. Jednak trzeba liczyć się z tym, że przygotowywanie poszczególnych posiłków jest pracochłonne, a co za tym idzie – wymaga więcej czasu. Trzeba jednak pamiętać, że spersonalizowana dieta wegańska musi być zbilansowana. Potrzeba więc trochę pomysłowości, aby z dostępnych produktów wybrać te najbardziej różnorodne i stworzyć z nich posiłki, które dostarczą organizmowi optymalne dawki witamin, białka, tłuszczy oraz węglowodanów. Skoro głównym źródłem tych składników są owoce i warzywa, trzeba zadbać o przygotowywanie ich w odpowiedni sposób. Najlepiej jest spożywać je na surowo, a jeśli konieczna jest obróbka termiczna, powinno się skrócić ją do minimum. Wszystko jednak zależy od indywidualnej reakcji naszego organizmu na zmianę sposobu odżywiania, która zawsze powinna być stopniowa, a nie drastyczna.

  • Twój koszyk jest pusty.