Mleko roślinne i krowie - porównanie - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Mleko roślinne i krowie – porównanie

Mleko krowie to popularny składnik diety wielu Polaków. Często spożywane jest na śniadanie razem z płatkami zbożowymi czy dodawane jest do ulubionej kawy. Jednak w ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się mleka roślinne otrzymywane z różnych składników. Jedne z najbardziej popularnych to mleka sojowe, owsiane, migdałowe i kokosowe. Mają różnorodne zastosowania i ciekawe smaki. Ale oprócz walorów smakowych istotny jest również ich skład. Jakie znajdziemy różnice między mlekiem krowim i roślinnym i które z nich lepiej się sprawdzi w naszej spersonalizowanej diecie?

Mleko krowie pełnowartościowym źródłem białek i wapnia

Niezaprzeczalną zaletą picia mleka krowiego jest fakt, iż posiada ono pełnowartościowe białko oraz doskonale przyswajalny wapń. Jak wiemy, wapń jest podstawowym budulcem kości, a dzięki wysokiej zawartości witaminy d i laktozy w mleku, z łatwością się wchłania do organizmu. Mleka roślinne również posiadają w swoim składzie ten pierwiastek, jednak jest on zazwyczaj składnikiem dodatkowym i występuje w znacznie mniejszych ilościach. Natomiast białko zawarte w napojach roślinnych jest niepełnowartościowe, stąd, jeśli zastępujemy nim mleko krowie, musimy pamiętać o urozmaiconej, spersonalizowanej diecie.

Różnice między tłuszczami zwierzęcymi i roślinnymi

Mleko krowie dostępne jest na rynku w wersjach o różnej zawartości tłuszczu. Im wyższy jego poziom, tym również większa zawartość szkodliwych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu, który ma negatywny wpływ na nasz układ krwionośny. Mleka roślinne pod tym względem wygrywają, ponieważ są pozbawione tego składnika. Poleca się je osobom na spersonalizowanej diecie, które cierpią na zaburzenia lipidowe.

Laktoza i jej nietolerancja

Podczas spożywaniu mleka krowiego część osób skarży się na różnego rodzaju niestrawności jak ból brzucha, wzdęcia czy biegunki. Może to być objaw nietolerancji pokarmowej wywołanej upośledzonym trawieniem cukru mlecznego – laktozy. Występuje jednak ona tylko w mleku zwierzęcym, zatem osobom, które cierpią na tego typu dolegliwości, polecane jest mleko roślinne lub mleko bez laktozy. Białka mleka krowiego mogą być także alergenami. Najbardziej lekkostrawną alternatywą jest mleko ryżowe, posiada bowiem najmniej alergenów.

Podsumowując, mleka roślinne i zwierzęce znacznie się między sobą różnią. Pomijając kwestie smaku, dużą rolę odgrywa tutaj aspekt składu obu napojów. Mleko zwierzęce, mimo iż bogate w pełnowartościowe białka i wapń, odznacza się wysoką zawartością szkodliwych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu, dlatego lepiej wybierać to o obniżonej zawartości tłuszczu. Może również być źródłem alergii pokarmowych, a u osób z nietolerancją laktozy wywoływać niestrawność. Mleka roślinne natomiast pozbawione są cholesterolu i laktozy. Mają oryginalne smaki i wiele zastosowań, ale często zawierają w swoim składzie dużo cukru, dlatego należy pamiętać o czytaniu etykiet. Ważne, aby wybrać to mleko, które najlepiej sprawdzi się w naszym przypadku i które będzie odpowiadało naszej spersonalizowanej diecie.

  • Twój koszyk jest pusty.