Kalorie – wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Kalorie – wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

Wszyscy w kółko o nich mówią – niektórzy je liczą, inni, panicznie się ich boją. Co to są kalorie? Co o nich wiemy i czym zasłużyły sobie na taki rozgłos? Sprawdźmy!

Czym są kalorie?

Kaloria jest jednostką pomiaru energii. Z punktu widzenia nauki, to ilość ciepła, jaka jest potrzebna do podgrzania litra wody o jeden stopień. Kalorie mówią zatem, ile energii znajduje się w poszczególnych produktach żywnościowych lub napojach. Dostarczają nam sił niezbędnych do codziennego funkcjonowania oraz procesów fizjologicznych. Jednym słowem, są potrzebne do życia. Więc o co tyle szumu?

Wpływ kalorii na nasza wagę

Ustaliliśmy już, że kalorie umożliwiają nam przeżycie. Są więc naszymi sprzymierzeńcami. Ponadto, dostarczamy je do organizmu w bardzo przyjemny sposób – wraz z ulubionym posiłkiem i pysznym napojem. Można więc rzec – bajka idealna! Niestety nie do końca tak jest. W przypadku, gdy zjemy więcej smakołyków, niż potrzebuje nasze ciało, przyjacielskie dotąd kalorie podstępnie zamieniają się w tłuszcz. Każde niezużyte 3500 kalorii to około pół kilograma dodatkowego „sadełka”.

Ile kalorii powinniśmy jeść?

Zapotrzebowanie na kalorie jest bardzo indywidualną sprawą. Zależy m.in. od płci, wieku, stylu życia oraz stanu zdrowia. Pracownik fizyczny będzie potrzebował ich z pewnością więcej niż prowadzący siedzący tryb życia urzędnik. Z kolei bilans kaloryczny wiekowej sąsiadki będzie niższy niż aktywnego dwudziestolatka. Można przyjąć, że większość osób dorosłych oraz nastolatków potrzebuje od 1500 do 2500 kalorii dziennie, choć oczywiście jest to bardzo hipotetyczne założenie.

Sport a zapotrzebowanie na kalorie

Treningi fizyczne oraz wszelka aktywność wpływają na nasze zapotrzebowanie na kalorie. Im więcej energii zużywamy, tym więcej powinniśmy jej dostarczyć. W praktyce spalone i nieuzupełnione kalorie powodują więc utratę wagi. To prosta zasada, którą powinniśmy się kierować podczas zrzucania zbędnych kilogramów. Wówczas to nie kalorie będą naszym wrogiem, lecz ruch sprzymierzeńcem.

Kaloryczność produktów

Zawartość kalorii w poszczególnych produktach żywnościowych to temat rzeka. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich artykułów spożywczych, dlatego skupmy się na podstawowych informacjach, które będą dobrym punktem wyjścia do skomponowania wartościowego jadłospisu. Poniżej przedstawiamy więc szacunkową wartość energii zawartą w składnikach pokarmowych:

  • 1 g białek – około 4 kalorii,
  • 1 g tłuszczu – około 9 kalorii,
  • 1 g węglowodanów – około 4 kalorii.

Liczenie kalorii a dieta

O kaloryczności naszej diety decyduje przede wszystkim rodzaj spożywanych przez nas posiłków. Jak łatwo się domyślić, najwięcej energii dostarczą nam wysokokaloryczne produkty, takie jak tłuste mięso czy słodycze. W dietach niskoenergetycznych królować będą natomiast świeże warzywa i owoce. Dopasujmy swój jadłospis do stylu życia – to pierwszy krok do pięknej sylwetki oraz zdrowia. Pamiętajmy jednak, że nawet pracując fizycznie, nie powinniśmy spożywać zbyt dużej ilości kalorii. Nie ma zmiłuj – wszystko, czego nie spalimy, odłoży się na bokach!

  • Twój koszyk jest pusty.