Jak wygląda dieta wegetariańska? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Jak wygląda dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska zyskuje coraz to większą popularność. Zakłada ona częściowe lub całkowite wyeliminowanie pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Może to być korzystne dla zdrowia i samopoczucia, jednak tylko w przypadku rozwagi i odpowiedniego dobrania produktów. Jak zatem wygląda racjonalna dieta wegetariańska?

Podstawy diety wegetariańskiej

Aby w prawidłowy sposób dobrać składniki diety, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka czynników: wiek, tryb życia, masę ciała, aktywność fizyczną i zapotrzebowanie kaloryczne, które pozwoli utrzymać stałą wagę. Dobrze więc, aby dieta wegetariańska byłą ułożona indywidualnie, również ze względu na odmienne preferencje smakowe.

W każdej diecie istotna jest odpowiednia częstotliwość posiłków. Należy spożywać je 4-5 razy dziennie w przybliżonych odstępach czasowych. Dania zaleca się gotować tradycyjnie, na parze lub dusić w folii aluminiowej. Odradza się natomiast smażenia i pieczenia.

Najlepiej, aby posiłki były zróżnicowane. Dieta wegetariańska w pewien sposób zmusza do kuchennej kreatywności, gdyż produkty pochodzenia zwierzęcego stanowią najczęściej podstawę najbardziej popularnych dań. Jednak dzięki szerokiemu asortymentowi, mamy obecnie coraz większe pole manewru w przygotowywaniu posiłków.

Dieta wegetariańska – co jeść?

  1. Jajka i mleko

Mięso dostarcza wielu makroelementów, jednak w umiejętny sposób można pozyskać je z innych źródeł. W diecie wegetariańskiej dozwolone jest spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego m.in. jajka, mleko, sery. Są one bogate w cenne i dobrze przyswajalne białko. Mleko okaże się również najlepszym źródłem wapnia. Jajka możemy wykorzystać na wiele różnych sposobów. Najlepszym z nich może okazać się klasyczny omlet z dowolnymi przyprawami i dodatkami. Wartościowym posiłkiem będą tradycyjne jajka sadzone bądź ugotowane na twardo.

  1. Warzywa i owoce

Fundamentalne znaczenie dla diety wegetariańskiej mają oczywiście warzywa i owoce. Spożywając je na surowo, nie tracimy obecnych w nich witamin. Jeśli już zdecydujemy się na obróbkę termiczną owoców i warzyw, najlepiej zagotować je na parze. Nie zapominajmy o roślinach strączkowatych. Są one bogate w składniki mineralne. Groch, bób czy ciecierzyca okażą się świetnym uzupełnieniem naszego jadłospisu.

  1. Wyroby zbożowe

Wyroby zbożowe stanowią ważny element diety. Dobrym wyborem będzie przede wszystkim pieczywo razowe. Cennymi produktami, które mogą stanowić podstawę każdego obiadu, są ryż, kasza jaglana i gryczana. Z odpowiednimi dodatkami staną się zdrowym, ale i smacznym daniem.

  1. Orzechy i pestki

Pomiędzy większymi posiłkami zadbajmy o wartościową przekąskę. Magazynem odżywczych substancji są orzechy oraz pestki. Orzechy laskowe, słonecznik, pestki dyni, orzechy nerkowca i migdały okażą się niezastąpionym elementem codziennej diety.

Zalety diety wegetariańskiej

Dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, z racji braku pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Gwarantuje obniżenie obecnego w mięsie cholesterolu, co w połączeniu ze spożyciem dużej ilości błonnika, ma działanie przeciwmiażdżycowe. Kwasy tłuszczowe i witamina E wpływają zaś na obniżenie ciśnienia krwi. Potas, obecny przede wszystkim w warzywach i owocach, ma bardzo podobne właściwości. Wegetarianie to osoby, będące w grupie niskiego ryzyka, jeśli chodzi o otyłość, cukrzycę typu II i nowotwory.

  • Twój koszyk jest pusty.