Gluten – czym jest? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Gluten – czym jest?

Gluten. To określenie coraz częściej słyszymy w mediach. Dieta bezglutenowa stała się w ostatnich czasach wręcz modna. Tym samym na rynku pojawia się coraz więcej produktów bezglutenowych, m.in. pieczywo, makarony, ciastka, pasztety. Chętnie sięgamy po tego typu wyroby, bo czujemy podświadomie, że to lepszy wybór, gdy chcemy zdrowo się odżywiać. Ale czym tak naprawdę jest gluten? I kto przede wszystkim powinien się go wystrzegać? Te i inne kwestie postaramy się wyjaśnić poniżej.

Gluten – co to takiego

Gluten to nic innego jak mieszanina białek roślinnych, tj. gliadyny i gluteniny. Białka te występują najczęściej w ziarnach pszenicy, jęczmienia czy żyta. Gluten, dzięki swoim właściwościom spulchniającym, jest chętnie używany do wyrobu ciast. W połączeniu z wodą nadaje wyrobom elastyczności oraz przedłuża ich świeżość. Dodatkowo pieczywo wyrabiane ze zbóż o wysokiej zawartości glutenu jest lżejsze, mniej zbite i niesamowicie miękkie.

Nietolerancja na gluten – najczęstsze objawy

Wiele osób, nawet tych, które starają się zdrowo odżywiać, cierpi na objawy nieprawidłowej reakcji na gluten w diecie. Celiakia, czyli uwarunkowana genetycznie choroba autoimmunologiczna, polegająca na trwałej nietolerancji glutenu, dotyka niewielkiej grupy osób, bo około 1% populacji. Wśród innych nieprawidłowych reakcji wyróżniamy alergię i nadwrażliwość na gluten.   

Do najczęstszych objawów zaliczymy:

– problemy związane z trawieniem, czyli zaparcia, wzdęcia, biegunki,

– chroniczne zmęczenie i osłabienie organizmu,

– notoryczne bóle głowy i obniżone samopoczucie,

– anemia,

– wysypki i podrażnienia skórne,

– nudności, a nawet wymioty.

Co ważne, objawy niejednokrotnie mogą pojawić się nawet po kilku godzinach po spożyciu produktu glutenowego, dlatego tak ważne jest, aby dokładnie obserwować organizm.

Gluten w diecie – sprawdź gdzie najczęściej go znajdziesz

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, gluten występuje najczęściej w ziarnach zbóż, takich jak pszenica, jęczmień czy żyto. Dlatego znajdziemy go w białym pieczywie, bułkach, słodyczach i innych produktach zbożowych. Często dodawany jest także do wędlin i jedzenia przetworzonego, aby zapewnić im większą elastyczność i lepszą konsystencję. Co ważne, znajdziemy go również w napojach z dodatkiem słodu jęczmiennego, w tym słodkich mlekach i piwie.

Dieta bezglutenowa – czy warto

Dietę bezglutenową zdecydowanie powinny rozważyć osoby, które zauważają u siebie niepokojące symptomy po spożyciu wymienionych wcześniej produktów. Może ona poprawić znacznie samopoczucie i funkcjonowanie organizmu. Jest lekkostrawna i mimo że wiąże się z eliminacją pewnej grupy produktów z codziennego jadłospisu, to korzyści dla naszego organizmu mogą okazać się znacznie większe. Ważne jednak, by przed wdrożeniem diety skonsultować się z lekarzem i dietetykiem i wykonać stosowne badania. Dieta wprowadzana na własną rękę może być niedoborowa.

Podsumowując, gluten sam w sobie nie oddziałuje szkodliwie na nasz organizm. Niemniej, jego powszechna obecność w wielu codziennych produktach może powodować problemy trawienne i dyskomfort. Dlatego warto obserwować swój organizm i to, jak reaguje na poszczególne produkty. Ważne, aby zdrowe odżywianie było dostosowane indywidualnie do naszego organizmu, bo wtedy przynosi najlepsze efekty.

  • Twój koszyk jest pusty.