Dieta sportowa – co to takiego - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Dieta sportowa – co to takiego

Sport wyczynowy wymaga pełnego zaangażowania pod względem mentalnym, treningowym, ale również dietetycznym. Posiłki są bardzo istotne w rozwoju własnego ciała. Wpływają na codzienne samopoczucie i mają odbicie w kondycji organizmu. Nieprzypadkowo istnieje powiedzenie: jesteś tym, co jesz. Sprawdźmy więc, czym charakteryzuje się dieta sportowa.

Znaczenie diety w sporcie

Osiąganie dobrych wyników sportowych jest wypadkową kilku czynników. Trzeba wśród nich wymienić regularne treningi, odpowiednią ilość snu i odpoczynku oraz dietę. Ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia przygotowania do wytężonego wysiłku w czasie ćwiczeń i zawodów. Zbilansowana dieta oddziałuje na zdolność organizmu do spełnienia wymogów treningowych, zmniejsza ryzyko kontuzji oraz przyspiesza regenerację. Dostarczenie wszystkich najważniejszych mikroelementów wpływa przede wszystkim na codzienne samopoczucie. Odpowiednie żywienie traktuje się obecnie na równi z regularnością i dobrą jakością treningu. Tylko w połączeniu gwarantują wykorzystanie pełni potencjału swojego ciała.

Co uwzględnić przy ustalaniu diety dla sportowca?

Dieta powinna być dostosowana do wieku, masy ciała, płci oraz rodzaju uprawianej dyscypliny. Liczy się więc forma i liczba treningów w ciągu dnia. Pod uwagę trzeba wziąć również to, czy mamy do czynienia ze sportem siłowym czy np. sprinterskim. Oczywistym jest, że innego rodzaju posiłków będzie potrzebował kulturysta, a innego lekkoatleta. Będzie różniło się to zarówno kalorycznością, jak i składem makroelementowym spożywanych dań.

Ważną sprawą są alergie pokarmowe. Wyeliminowanie składników, które są ciężko przyswajalne przez organizm, może tylko pozytywnie wpłynąć na nasze funkcjonowanie, a w efekcie poprawienie wyników sportowych.

3 podstawowe zasady sportowej diety

  1. Odpowiedni skład posiłków

Sportowiec zwraca baczną uwagę na to, co wchodzi w skład każdego posiłku. Dieta musi być zbilansowana, co oznacza odpowiedni udział procentowy białka, węglowodanów i tłuszczów w końcowym rozrachunku kalorycznym. Każde z nich pełni określone funkcje w pracy organizmu, jednak ważne jest, aby były przyswajane w odpowiednich proporcjach. Jadłospis sportowców zawiera większe ilości węglowodanów oraz białka. Pierwsze z nich, potocznie nazywane cukrami, to główne źródło energii. Wg ekspertów dostarczają ok. 55% jej codziennego zapotrzebowania. Z kolei białka są najważniejszym budulcem każdej tkanki. To one odbudowują ciężej pracujące mięśnie, co ma istotny wpływ na regenerację organizmu.

  1. Właściwy czas spożywania posiłków

Jedną z zasad diety sportowej jest wstrzymanie się od posiłków na 2-3 godziny przed planowanym treningiem. Wpływa to na poczucie lekkości organizmu i pozwala na uniknięcie nieprzyjemnych wzdęć. W trosce o dobre trawienie, zaleca się spożycie posiłku potreningowego w przynajmniej półgodzinnym odstępie czasowym od zakończenia ćwiczeń.

  1. Regularne uzupełnianie płynów

Istotną rzeczą jest odpowiednie nawodnienie, zarówno w czasie treningu, jak i poza nim. Wysiłek wkładany w każde ćwiczenie prowadzi do utraty wody i elektrolitów. Powoduje to częściową utratę wydolności organizmu. Aby temu zaradzić, trzeba zadbać o uzupełnienie płynów.

  • Twój koszyk jest pusty.