Czym zastąpić białko w diecie wegetariańskiej? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Czym zastąpić białko w diecie wegetariańskiej?

Czym zastąpić białko w diecie wegańskiej?

Wiele osób chcących przejść na dietę wegetariańską zastanawia się, co jeść, by dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią ilość białka. Na szczęście istnieje wiele produktów, które z powodzeniem mogą zastąpić białko zwierzęce. Poznaj nasze propozycje!

Fasola biała, czerwona, czarna…

Czy wiesz, że na całym świecie występuje aż 400 gatunków fasoli? To roślina, która jest niezwykle łatwa w uprawie, potrafi rosnąć w różnych klimatach. Ma średnio około 22% białka, czyli więcej niż mięso, w którym znajdziemy 12-13% tego składnika. Warto podkreślić, że białko fasoli wykazuje działanie zasadotwórcze, dlatego też jej spożywanie wspomaga utrzymanie równowagi zasadowo-kwasowej w organizmie. To bogate źródło witamin z grupy B, składników mineralnych, takich jak potas, wapń i fosfor. W niektórych gatunkach znajduje się także dużo żelaza i kwasu foliowego. Ponadto fasola to bogate źródło błonnika, który wspomaga naturalną florę bakteryjną jelit i oczyszcza organizm, a jednocześnie zapobiega rozwojowi raka jelita grubego. Oprócz tego w fasoli znajdziemy lizynę, którą nasz organizm wykorzystuje do produkcji karnityny – korzystnie wpływającej na układ krwionośny.

Soczewica zielona, czerwona, czarna…

Soczewica to jedna z pierwszych roślin uprawnych należąca do roślin strączkowych. Zawiera około 30% łatwo przyswajalnego białka, 60% węglowodanów i 2% tłuszczu. Bogata jest w witaminy z grupy B oraz minerały: potas, magnez, wapń, fosfor, a także błonnik. Występuje wiele odmian soczewicy różniących się od siebie wielkością i kolorem. W zależności od rodzaju gotuje się ją od 15 minut do godziny, najszybciej przygotujemy soczewicę czerwoną. Można z niej przyrządzić zupę czy sałatkę, a nawet przepyszne burgery, pulpety czy pasztet. Z mielonej soczewicy można również uzyskać mąkę, a następnie wykorzystać ją np. do upieczenia chleba. To roślina posiadająca delikatny smak, która daje poczucie sytości na długo.

Soja

Roślina strączkowa, która należy do rodziny bobowatych. Soja to niezwykle popularne i powszechnie wykorzystywane źródło białka w diecie wegetariańskiej. Posiada wiele aminokwasów, a także lizynę. Chroni przed osteoporozą, a dzięki zawartości izoflawonów posiada właściwości przeciwnowotworowe. Najbardziej znanym produktem z soi jest tofu, czyli twarożek sojowy pochodzący z kuchni chińskiej, który wytwarza się w procesie koagulacji mleka sojowego. Tofu świetnie sprawdza się jako zamiennik mięsa drobiowego. To bardzo bogaty odżywczo wyrób, zawierający wartościowe białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, fosfor, żelazo, potas, sód, witaminy z grupy B, witaminę E i cholinę. Tofu występuje w wielu odmianach, można je znaleźć w wersji naturalnej, marynowanej czy wędzonej. Samo w sobie nie ma smaku, jednak stanowi świetny dodatek do różnych potraw, takich jak zapiekanki, farsze, sałatki czy kotlety.

Nieoczyszczone zboża

Każde nieoczyszczone zboże – czy to w postaci czystego ziarna, czy mąki – stanowi źródło wielu cennych składników odżywczych: białka, błonnika, minerałów i witamin. Warto wybierać mąki z pełnego ziarna oraz nieoczyszczone grupy kasz. W procesie oczyszczania, czyli np. pozyskiwania białej mąki, dochodzi do utraty 25 % białka i aż 95 % błonnika oraz większości minerałów i witamin.

Amarantus

To prawdziwe bogactwo składników odżywczych, w końcu nie bez powodu, amarantus został okrzyknięty zbożem XXI wieku. Posiada wiele minerałów, witaminy z grupy B i witaminy A, E i C, łatwo przyswajalne żelazo, nienasycone kwasy tłuszczowe, tokotrienole, które przyczyniają się do obniżenia cholesterolu, a także skwalen opóźniający procesy starzenia się organizmu.

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, będąca źródłem pełnowartościowego białka zawierającego wszystkie niezbędne dla ludzkiego organizmu aminokwasy, co w produktach pochodzenia roślinnego jest wyjątkowe, a także minerały: fosfor, wapń, potas, żelazo, magnez i witaminy z grupy B.

Jak widzisz, w diecie wegetariańskiej znajduje się wiele produktów roślinnych będących bogatym źródłem białka, a także soli mineralnych i witamin. Przy odrobinie chęci oraz wiedzy można tak skomponować jadłospis bezmięsny, by dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

  • Twój koszyk jest pusty.