Czy dieta wegetariańska jest dobra dla sportowców? - Catering Dietetyczny Tummy Heaven

Czy dieta wegetariańska jest dobra dla sportowców?

Dieta wegetariańska w dzisiejszych czasach staje się coraz bardziej popularna. Dla części osób jest to kwestia ideologiczna, dla innych często sposób na zmianę nawyków żywieniowych lub chwilowe podążanie za modą. Niezaprzeczalnie jednak ludzie coraz chętniej eliminują mięso ze swojej diety. Co więcej, ta tendencja jest również w dużym stopniu zauważalna wśród sportowców, co budzi kontrowersje. Czy jednak faktycznie podstawą diety dla osób aktywnych muszą być przetwory mięsne? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Dieta dla sportowców – na co zwrócić uwagę

W przypadku osób aktywnych, które regularnie trenują, znacznie zwiększa się zapotrzebowanie na energię. Odpowiednia kaloryczność posiłków jest podstawą do tego, aby ćwiczenia fizyczne przynosiły dobre rezultaty i nie osłabiały organizmu. Każdy człowiek powinien zadbać o przemyślany dobór makroskładników w swoim codziennym menu, natomiast dieta dla sportowców szczególnie musi być zbilansowana, gdyż jej zaniedbanie może przynieść bardzo niekorzystne rezultaty. Odpowiedni poziom białek, tłuszczów i węglowodanów pozwala na płynny przyrost masy mięśniowej i szybką regenerację po treningach, na czym zależy każdemu sportowcowi.  

Dieta bez mięsa – czy można zastąpić białka i tłuszcze zwierzęce

Ze względu na to, że produkty pochodzenia zwierzęcego odznaczają się wysoką zawartością tych właśnie elementów – białek i tłuszczów – budzi dużą kontrowersje fakt stosowania diety bez mięsa przez osoby aktywne. Jednak obawy te nie są do końca uzasadnione. Dieta wegetariańska, która jest dobrze zbilansowana, z łatwością może zaspokoić zapotrzebowanie na te składniki. Ważne jest po prostu, aby pamiętać o odpowiednio urozmaiconych posiłkach. Białka pochodzenia roślinnego (rośliny strączkowe, nabiał, jaja, zboża, nasiona, orzechy) w odpowiedniej kombinacji są równie dobrze przyswajalne przez organizm i można z nich stworzyć pełnowartościowe menu dla każdego sportowca. Przeprowadzono również wiele badań nad wydolnością sportowców na diecie mięsnej i bezmięsnej i nie zaobserwowano gorszych rezultatów wśród wegetarian.

Są też niezaprzeczalnie pozytywne strony diety wegetariańskiej wśród sportowców. Wegetarianie w swoim menu przykładają dużą wagę do warzyw i owoców. Są one bardzo bogate w witaminy i antyoksydanty, które z kolei zwalczają wolne rodniki i pomagają utrzymać wysoki poziom odporności. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać o tym, że te bomby witaminowe i energetyczne pomagają utrzymać organizm w doskonałej formie.

Podsumowując, dieta dla sportowców musi być odpowiednio przemyślana. Osoby aktywne, trenujące regularnie mają znacznie zwiększone zapotrzebowanie na kalorie, witaminy i mikroskładniki. Aby uniknąć anemii i osłabienia organizmu oraz osiągać oczekiwane rezultaty, niezbędne jest racjonalne podejście do swojej diety. Nie ma znaczenia, czy jest to dieta wegetariańska czy mięsna, zawsze należy pamiętać o jej odpowiednim zbilansowaniu i dużym urozmaiceniu. W taki sposób będziemy mogli osiągnąć najlepsze efekty i czerpać dużo przyjemności z samego sportu.

  • Twój koszyk jest pusty.